Klik hier voor horloges accessoires (o.a. horlocleans®) gratis verzending voor bestellingen van meer dan €50!

Horloge polijsten

Proces 2

Laserwelding

Het toepassen van laserlassen om putjes en beschadigingen op te vullen is een vak apart. Ervaring (vlieguren), metaalkunde en grondige kennis van de smeltprocessen zijn noodzakelijk om een mooi eindresultaat te bereiken. Met alleen oplassen/vullen van de beschadiging zijn we er nog niet; daarna moet de las nog worden afgewerkt tot een onzichtbaar lasproces zonder verlies van omliggend materiaal. Recent kwam ik de term “laserpolijsten” tegen, waarmee men de indruk wil wekken dat een horlogekast met een laser kan worden gepolijst. Dit klinkt modern, maar klopt niet. Hoe het werkelijk zit, is als volgt: een beschadiging kan worden opgelast met materiaal en die las kan vervolgens worden uitgespreid en vlak worden gemaakt met de laser, ook wel aangeduid als “laserpolijsten”. Hierna moeten er echter nog meerdere bewerkingen worden uitgevoerd, zoals lapideren en polijsten. Dit is dus iets heel anders dan hoogglans polijsten met een laser, wat niet mogelijk is.

Proces 3

Ongepolijst

Het is goed om te weten dat er eigenlijk geen ongepolijste horloges bestaan. Een horloge dat nieuw in de winkel ligt, is min of meer gepolijst door de fabrikant van het betreffende merk, zelfs als het verguld is of van een PVD-coating is voorzien. Polijsten is een volledig normaal proces om uw horloge er mooi uit te laten zien en kan, mits deskundig uitgevoerd, zonder schade worden herhaald. 

Proces 4

Satineren

Wij hechten er waarde aan om ook de delen die voor de drager onzichtbaar zijn (zoals de onderzijde van de kast en band) met dezelfde nauwkeurigheid en kennis van zaken te polijsten en/of te satineren. Een gesatineerde afwerking wordt meestal bereikt met een borstelproces. Dit levert een oppervlaktetextuur op die, mits goed uitgevoerd, een consistente lijnstructuur laat zien die onder diverse lichtomstandigheden consistent blijft. Combinaties van gepolijste en gesatineerde afwerkingen zijn eveneens mogelijk. Wij satineren op basis van een door ons doorontwikkeld proces in meerdere stappen om zo het mooiste satineerresultaat te verkrijgen. 

Proces 5

Meesterschap polijsten

Ervaring, behendigheid en precisie van de restaurateur/polijster zijn absolute vereisten! Handigheid, gevoel voor het materiaal en pure liefde voor het vak kunnen niet alleen op een school of in een cursusboek worden onderwezen. Jarenlange ervaring is noodzakelijk, maar zelfs met alle voorgaande vaardigheden, zonder talent wordt het nooit meesterschap. Talent en liefde voor het vak zijn de basis, de rest kun je leren. Ook in de fabriek van prestigieuze merken, waar veel machinaal geautomatiseerd gebeurt, blijft de menselijke hand en ogen onmisbaar voor de finishing touch.

Polijsten

Proces 6

Deskundigheid

Na verloop van tijd vervaagt de glans en zie je geen duidelijke overgang meer van mat naar glans. Of, zoals ik vaak zie, is het horloge ondeskundig gepolijst/bewerkt, wat resulteert in afgeronde facetten en vlakken. Een Rolex Submariner “old style” 16610, 16613 of 16600 zijn hier mooie voorbeelden van, met afgeronde kasten en/of facetten die zijn weggepolijst. Wat ik ook vaak zie, is dat de kroon op de sluiting is vervaagd door (veelvuldig) polijsten/satineren, terwijl dit met de juiste techniek volledig onnodig is. Door deze ondeskundige praktijken krijgt men een verkeerde indruk van polijsten. Het polijsten van horlogekasten is een vak, waarbij naast talent en jarenlange ervaring, gedegen kennis en kunde resulteert in meesterschap polijstbeheersing.

De gekartelde lunette, ook wel “fluted bezel” genoemd, moet absoluut scherp blijven om een mooi lichtspel te kunnen behouden. Vaak kom ik exemplaren tegen die ondeskundig met de “botte bijl” zijn verpest. Ieder facet op zo’n bezel moet apart worden behandeld, met enkel herstel van glansgraad. Hierdoor blijven de facetten scherp. Een eenmaal beschadigde, stomp geworden fluted bezel is niet meer goed te herstellen. Wij kunnen de glansgraad herstellen zonder aantasting van de vorm. Er zijn tegenwoordig bezel freesmachines op de markt waarmee een stompe bezel opnieuw gefreesd kan worden, maar dit gaat gepaard met substantieel materiaalverlies en er zijn nog verdere technische bezwaren om dit volgens ons niet te doen.

Ik heb me volledig gespecialiseerd in refinishen/polijsten en het verwijderen van krassen op (exclusieve) horloges zoals Rolex, Breitling, Cartier, enz. Beschadigingen door valpartijen, stoten of iets dergelijks kan ik middels laserlassen repareren (sommige verzekeraars vergoeden dit).

Rolex

Bij een Rolex Submariner zie je hoogglans en gematteerde (geborstelde) delen. De kunst is om geen materiaal (anders dan op micron-niveau) te verwijderen, zodat de vorm (geometrie) niet vervaagt of wordt aangetast. Bij de Datejust is het onder andere van allergrootste belang dat de gekartelde lunette scherp blijft, de lugs dik zijn en het herstellen van de subtiele facetrandjes vakkundig gebeurt met behulp van de lapideermachine.

Rolex heeft een eigen smelterij en legering van goud en staal, net als min of meer Breitling en Omega. Witgoud, dat van nature niet bestaat, wordt verkregen door een legering van “wit” metaal palladium (edelmetaal uit de platinagroep) toe te voegen. Vroeger gebruikte men nikkel, maar vanwege allergieën wordt dit niet meer gebruikt. Omdat witgoud de neiging heeft na verloop van tijd te verkleuren, doordat het gele goud er als het ware doorheen gaat schijnen, brengt men een laagje rodium aan. Dit mooie witachtige metaal omhult de goud-palladium legering. Echter, dit laagje, alhoewel erg hard, slijt na verloop van tijd wel, waarna men betrekkelijk eenvoudig weer een nieuwe laag kan laten aanbrengen. Rolex gebruikt geen laagje rodium, omdat zij een eigen legering hebben ontwikkeld die veel langer de “witte tint” behoudt.

Na het polijsten pas ik nog een dieptereiniging toe met de ultrasoonreiniger en hoge druk stoom. Als finishing touch wordt het horloge nog met een ultra verfijnd middel met de hand en speciale doek nabewerkt, waardoor het edelstaal zijn originele schone glans maximaal terugkrijgt. 

Per staallegering (meestal RVS 316L, waarbij de “L” staat voor “low carbon”) zijn er subtiele kleurverschillen. Breitling heeft een mooie “warme” staalkleur, die zich zeer goed in spiegelhoogglans laat polijsten, terwijl Rolex een “wit-helderachtige” staalkleur heeft, deels aangeduid als type 904L, die men vroeger alleen gebruikte voor de oysterkast, maar tegenwoordig ook voor de band. Dit is een zeer harde, corrosiebestendige staalsoort, kostbaar om te verwerken, die in de horloge-industrie voorheen alleen door Rolex werd gebruikt. Tegenwoordig gebruiken ook andere merken deze staalsoort, zoals Ball. Echter, ook deze staalsoort is gevoelig voor krassen. Hoe harder het staal, hoe moeilijker het is om te bewerken. Cartier heeft de staallegering nog harder gemaakt, waardoor het weliswaar minder krasgevoelig is, maar aan de andere kant arbeidsintensiever om te bewerken. Panerai gebruikt een zachtere staalsoort die relatief makkelijk krast, maar ook minder moeilijk is om te bewerken. Dan is er nog titanium, sterk en taai, maar zachter dan staal. Het is gevoelig voor vlekken en arbeidsintensief om een hoge kwaliteit van hoogglans te verkrijgen.

Tip

Door het horloge los te dragen bewegen de schakeltjes constant, hetgeen het inslijten van de schakeltjes versnelt. Beter is het om, in het bijzonder deze (Rolex Jubilee, Oyster old style) band wat strakker te dragen.

Stralen (ook wel bekend als “zandstralen”)

Een Fortis horloge met glasparel gestraalde finish zoals deze vanaf de fabriek wordt geleverd. Voor het verkrijgen van een perfect resultaat moeten de onderdelen eerst goed worden voorbehandeld.

Ontdek onze expertise en kwaliteit

voor uw waardevolle bezittingen

× Hulp nodig?