Bij Rolex heb je te maken met een hoogglans en gematteerde (geborstelde) delen, de kunst vooral bij Rolex is om geen materiaal te verwijderen d.m.v. weg polijsten. Bij de datejust moet de geribbelde lunette scherp blijven, de poten dik en het herstellen van de juiste zeer subtiele facetrandjes vereist vakmanschap. Rolex heeft een eigen legering goud en staal net als Breitling. Na polijsten pas ik nog een dieptereiniging toe met de ultrasoonreiniger en als finishing touch wordt het horloge nog met een ultra verfijnd polijstmiddel met de hand en speciale doek nabewerkt waardoor het edelstaal zijn originele schone glans terug verkrijgt.
Per staallegering zijn er subtiele kleurverschillen. Breitling heeft een mooie warme staalkleur, die zich zeer goed hoogglans laat polijsten, terwijl Rolex een ”wit-grijs achtige” staalkleur heeft deels geduid als type 904L die men gebruikt voor de oysterkast. Dit is een zeer harde corrosiebestendige staalsoort, kostbaar om te verwerken, die in de horloge-industrie alleen door Rolex wordt gebruikt.
Rolex Submariner 16613 voor polijsten:
Rolex Submariner 16613 na polijsten: